Roberto Gerstmann´s Cinema
A visual construction of Chile in the mid-20th century
DOI:
https://doi.org/10.22199/issn.0718-1043-2023-0009Keywords:
silent cinema, visual heritage, photographyAbstract
This article analyses Roberto Gerstmann’s cinematographic work, focusing on Chile -Visión en Colores, a series of footage from throughout Chile between 1938 and 1960. Given the scarcity of film footage from the period, the series is clearly valuable in terms of national heritage. The researchers examine aesthetic and anthropological aspects of the production using a qualitative methodology that involves organizing and categorizing images. The images of natural, socioeconomic and cultural elements were arranged narratively into a thematic structure. The subsequent aesthetic and anthropological analysis focused on visual devices and procedures to demonstrate that the author employed technical and compositional elements that he developed in a manner very consistent with his photography. Thus, the analysis suggests that Gerstmann should be considered a photographer/filmmaker.
Downloads
References
Alvarado, M., Matthews, M. y Möller, C. (2009). Roberto Gerstmann. Fotografías, paisajes y territorios latinoamericanos. Pehuén.
Alvarado, M., Mege, P., Bajas, M.P. y Möller, C. (2012). Andinos. Fotografías siglos XIX y XX. Visualidades e imaginarios del desierto y el altiplano. Pehuén.
Benjamin, W. (1989). Pequeña historia de la fotografía. Taurus.
Bergot, S. (2013). Cine y fotografía en la industria cinematográfica en Chile, 1900-1930. M. Villarroel (Coord.), Enfoques al Cine Chileno en dos Siglos (pp.79-86). LOM.
Bongers, W. (2010). El cine y su llegada a Chile: conceptos y discursos. Taller de letras, (46), 151-174. https://bit.ly/3Q9SMtQ
Consejo Internacional de Archivos. (2000). ISAD (G): Norma Internacional General de Descripción Archivística (2a ed.). Subdirección de los Archivos Estatales. https://bit.ly/3NZfXEv
Coe, B. (1978). Colour Photography. The First Hundred Years 1840-1940. Ash & Grant.
Collier, S y Sater, W. (1999). Historia de Chile. 1808-1994. Cambridge University.
Contreras, R y González, D. (2015). Será hasta la vuelta de año. Bailes chinos, festividades y religiosidad popular en el Norte Chico. Consejo Nacional de la Cultura y las Artes de Chile. https://bit.ly/46VVWYo
Cuarterolo, A. (2014). De la foto al fotograma. Relaciones entre cine y fotografía en la Argentina (1840-1933). CDF. https://bit.ly/46QPYrJ
Francia, A. (1990). Nuevo cine Latinoamericano en Viña del Mar. CESOC. https://bit.ly/3O0EeKE
Gerstmann, R. (1928). Bolivia 150 grabados en cobre. Braun & Cia.
Gerstmann, R. (1932). Chile 280 grabados en cobre. Braun & Cia.
Gerstmann, R. (1935). Mis Cuadros. Revista de Arte, 2(8), 12-18. https://bit.ly/3Q27DXn
Gerstmann, R. (1960). Chile en 110 cuadros. Hub. Hoch-Düsseldorf.
Ibáñez, A. (27 julio de 2011). TravelTalks: El primer documental a color en Chile. Guioteca. https://bit.ly/3NZdCtf
Iturriaga, J. (2013). La película disociadora y subversiva: el desafío social del cine en Chile, 1907-1930. En M. Villarroel (Coord.), Enfoques al Cine Chileno en dos Siglos (pp. 59-78). LOM.
Mercado, C. (2010). Cruzando el tiempo. Imágenes y sonidos del Archivo Audiovisual del Museo Chileno de Arte Precolombino. En M. García Moggia (Ed.), Archivo, prospectos de arte (pp. 125-137). Centro de documentación de las artes. https://bit.ly/3rBu77t
Morales, M. (23 de diciembre 2013). Los años 30: una década bisagra. Cinechileno. https://bit.ly/3rvLHd0
Mouesca, J. (2010). Breve historia del cine chileno. LOM.
Mouesca, J y Orellana, C. (1998). Cine y memoria del siglo XX. LOM.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2014). Indicadores UNESCO de cultura para el desarrollo. Manual Metodológico. UNESCO. https://bit.ly/44Nxiah
Ossa, C. (1971). Historia del Cine Chileno. Quimantú.
Prado, J. (2015). Correr a Cristo. Fiesta de Cuasimodo en la Región Metropolitana, comunas Conchalí y San Bernardo, 2014. Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. https://bit.ly/43ultVx
Reveco, R. (2015). La construcción de los estudios cinematográficos en el Chile de los años cuarenta. En M. Villarroel (Coord.), Nuevas Travesías por el cine chileno y latinoamericano (pp.181-189). LOM.
Rolle, C. (2006). El documental como monumental: vehículo de memoria. En A. Vega, Itinerarios del cine documental en Chile (1900-1990) (pp. 20-44). Universidad Alberto Hurtado.
Silva, Castro R. (1959), Prólogo. En R. Gerstmann, Chile en 235 cuadros (pp. 7-9). Hub. Hoch-Düsseldorf
Vega, A. (2006). Itinerarios del cine documental en Chile (1900-1990). Universidad Alberto Hurtado.
Villarroel, M. (2010). Por la Ruta del Discurso Eurocéntrico en el Cine de Exploradores. Aisthesis, (48), 90-111. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812010000200006
Williams, R. (1980). Marxismo y literatura. Península
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María Paz Bajas Irizar, Margarita Alvarado Pérez, Felipe Maturana Díaz, Ignacio Helmke Miquel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All works published in Revista Estudios Atacameños (ISSN on line:0718-1043) Revista Estudios Atacameños Creative Commons International 4.0 attribution (CC BY 4.0) licence.
Authors remain the owners of their work and may republish their articles elsewhere without having to request permission, as long as they indicate that the work was originally published in Revista Estudios Atacameños (ISSN on liine:0718-1043).