Beliefs and practices of indigenous migrant women surrounding gender violence
DOI:
https://doi.org/10.22199/issn.0718-1043-2023-0027Keywords:
violence against women, urban indigenous, religious conversion, submissionAbstract
Though research on violence against women at the hands of their male partners has significantly increased, few studies examine indigenous migrant and evangelical women in the cities. This paper aims to contribute to the understanding of how women in patriarchal religious groups manage and, acting as agents, use some symbolic and practical elements to face violence. Based on an ethnography and a series of thirteen in-depth interviews conducted between 2015 and 2017 with Quechua-speaking women in Lima and Mesoamerican women in Mexico City, this paper presents findings that show how these agents use ecclesial support networks and the image of Christ to submit themselves to him as a true man when their spouses lose legitimacy through violent behavior.
Downloads
References
Abu-Lughod, L. (2011). La resistencia idealizada: trazando las transformaciones del poder a través de las mujeres beduinas. En M. Cañedo y A. Marquina (Ed.), Antropología política. Temas contemporáneos (pp. 179-207). Bellaterra.
Aguilar, H. (2018). 'Here, we take the Indian out of them': pentecostalism and mestizaje in Mexico City. Latin American and Caribbean Ethnic Studies, 13(2), 179-200. https://doi.org/10.1080/17442222.2018.1461743
Alfie, M., Rueda, T. y Serret, E. (1994). Identidad femenina y religión. UAM.
Algranti, J. (2007). Tres posiciones de la mujer cristiana. Estudio sobre las relaciones de género en la narrativa maestra del pentecostalismo. Ciencias Sociais e Religião, 9(9), 165-193. https://doi.org/10.22456/1982-2650.2516
Amador-López, J. (2019). ¿Quién dijo sumisas? El pentecostalismo y la mujer gitana luchando contra la violencia de género. International Journal of Roma Studies, 1(1), 35-57. https://doi.org/10.17583/ijrs.2019.3786
Barrón, E. (2022). Creencias y controversias: el liderazgo de la mujer en las iglesias evangélicas. Protesta y Carisma, 2(4): 60. https://bit.ly/3NY22zk
Beecheno, K. (2021). Violence in Brazil: using feminism to question patriarchal interpretations of religion. Religion and Gender, (11), 245-264. https://doi.org/10.1163/18785417-bja10007
Berger, P. y Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Bonino, L. (2004). Los micromachismos. Revista La Cibeles, (2). https://bit.ly/3NSCK60
Brusco, E. (1995). The reformation of machismo. Evangelical conversion and gender in Colombia. University of Texas Press.
Butler, J. (2007). El género en disputa. Espasa.
Cagigas, A. (2000). El patriarcado, como origen de la violencia doméstica. Monte Buciero, (5), 307-318.
Cea-Merino, P. (2015). Imaginarios y prácticas sobre la violencia de género en la pareja contra mujeres inmigrantes en el Estado español [Tesis de Doctorado, Universidad de Barcelona]. Cora TDX. https://bit.ly/48sGrY2
Chesnut, A. (1997). Born again in Brazil: the Pentecostal boom and the pathogens of poverty. Rutgers University.
Contreras, P. (1995). Hacia una psicología pastoral a los marginados, desde su experiencia de Dios en el mito de la Virgen de Guadalupe: una perspectiva evangélica. Oikodomein, 1(2), 2-24.
Corona, E. (2007). Contar las cosas como fueron. DEMAC.
Da Silva, A., García-Manso, A. y Da Silva, G. (2019). Una revisión histórica de las violencias contra mujeres. Direito e Praxis, 10(1), 170-197. https://doi.org/10.1590/2179-8966/2018/30258
Damián, M. (15 de junio de 2016). ¿Debería una mujer cristiana someterse a su marido inconverso? Revista Comunicación. https://bit.ly/3tVd0yP
Douglas, M. (2000). Leviticus as literature. Oxford University. https://doi.org/fbhqj8
Equipo de Estudios Comunitarios y Acción Psicosocial y Unión Nacional de Mujeres Guatemaltecas. (2011). Tejidos que lleva el alma. Memoria de las mujeres mayas sobrevivientes de violación sexual durante el conflicto armado. ECAP-UNAMG.
Ellison, C., Bartkowski, J. y Anderson, K. (1999). Are there religious variations in domestic violence? Journal of Family Issues, 20(1), 87-113. https://doi.org/cxcwq2
Espinoza, E. (2015). "¿Más que sólo Evas y Marías?: de la reproducción a la transgresión de la feminidad en la Primera Iglesia Apostólica de la Fe en Cristo Jesús, en Tijuana". En C. Garma y R. Ramírez (Coord.), Comprendiendo a los creyentes: la religión y la religiosidad en sus manifestaciones sociales (pp. 145-163). UAM-Juan Pablos.
Femenías, M. y Soza, P. (2009). Poder y violencia sobre el cuerpo de las mujeres. Sociologías, 11(21), 42-65. https://doi.org/10.1590/S1517-45222009000100004
Ferber, A. (2012). The culture of privilege: color-blindness, postfeminism, and Christonormativity. Journal of Social Issues, 68(1), 63-77. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2011.01736.x
Fuller, N. (1996). En torno a la polaridad machismo-marianismo. Hojas de Warmi, (7), 11-18.
Fuller, N. (2012). Repensando el machismo latinoamericano. Masculinities and Social Change, 1(2), 114-133. https://doi.org/10.4471/mcs.2012.08
Garma, C. (2004). Buscando el espíritu: pentecostalismo en Iztapalapa y la ciudad de México. Plaza y Valdés-UAM.
Gill, L. (1990). "Like a veil to cover them": women and the pentecostal movement in La Paz. American Ethnologist, 17(4), 708-721. https://doi.org/10.1525/ae.1990.17.4.02a00060
Guizardi, M. (2021). Identidades, fronteras y violencia de género: un debate crítico en la obra de cuatro antropólogos sudamericanos. Estudios Atacameños, (67). https://doi.org/10.22199/issn.0718-1043-2021-0004
Guzmán, F. (2009). La violencia contra las mujeres indígenas en México: un primer acercamiento. En A. Pequeño (Comp.), Participación y políticas de mujeres indígenas en contextos latinoamericanos recientes (pp. 185-203). FLACSO.
Guzmán, R. (2011). De la perspectiva de género al paradigma interseccional. Aportaciones para el análisis de las migraciones feminizadas. En Libro de Actas III Congreso Universitario Nacional Investigación y Género (pp. 865-877). Universidad de Sevilla, Departamento de Sociología.
Herrera, M. y Quintino, P. (2009). ¡Así lo quiere Dios! La violencia contra las mujeres. Navegando, (3), 32-43.
Juárez, E. (2003). Mujeres en la lucha contra el mal. En M. Hernández y E. Juárez (Ed.), Religión y cultura (pp. 255-284). Colmich-Conacyt.
Juárez, E. (2007). Las hijas de Eva. De la normatividad a la transgresión. En C. Farfán y E. Juárez (Ed.), Más allá del espíritu. Actores, acciones y prácticas en iglesias pentecostales (pp. 149-183). Ciesas, Colmich.
Kling, L. (2015). Discursos oficiales sobre las relaciones y roles de género de la Iglesia Cristiana Pentecostés Movimiento Misionero Mundial y percepciones y prácticas de género de sus devotos en Santa Ana, Chanchamayo [Tesis de Licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio de Tesis PUCP. https://bit.ly/48JLqDw
Lagarde, M. (2017). La identidad de género y derechos humanos: la construcción de las humanas. En C. Barros y S. García (Coord.), Gênero, meio ambiente e direitos humanos (pp. 127-163). Expressão Gráfica e Editora.
Lara, S. (2003). Violencia y contrapoder: una ventana al mundo de las mujeres indígenas migrantes, en México. Estudos Feministas, 2(11), 381-397. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2003000200003
Lozano, C. (2001). Juventud, conversión religiosa y etnicidad en los Andes del Noroeste Argentino. Estudios Atacameños, (21), 113-132. https://doi.org/10.22199/S07181043.2001.0021.00006
Machado, M. (2005). Representações e relaçôes de gênero nos grupos pentecostais. Estudos Feministas, 13(2), 387-396. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2005000200012
Mansilla, M. y Orellana, L. (2014). Las pastoras pentecostales: metáforas sobre el liderazgo femenino en la Iglesia Evangélica Pentecostal (1972-2001). Memoria y Sociedad, 18(36), 83-98. https://doi.org/10.11144/Javeriana.MYS18-36.ppml
Martin, B. (2003). The pentecostal gender paradox: a cautionary tale for the sociology of religion. En R. Fenn (Ed.), The Blackwell Companion to Sociology of Religion (pp. 52-66). Blackwell. https://doi.org/10.1002/9780470998571.ch3
Marzal, M. (1989). Los caminos religiosos de los inmigrantes en la Gran Lima. Pontificia Universidad Católica del Perú.
Mazariegos, C. (2021). Liderazgo(s) en movimiento. Ejercicio del poder de las mujeres metodistas de León, Guanajuato. Universidad de Guanajuato, Lito Grapo.
Montecino, S. (2002). Nuevas feminidades y masculinidades. Una mirada al mundo evangélico de La Pintana. Estudios Públicos, (87), 73-103.
Montesino, L. y Ulloa, D. (2014). Significado de ser mujer. El discurso de Eva. Una construcción realizada por las mujeres evangélicas pentecostales de la ciudad de Chillán [Memoria de título, Universidad del Bío-Bío].Repobib. https://bit.ly/3HlXaQR
Morello, G. (2021). Religión y modernidad en Latinoamérica. Tiempo Latinoamericano, 108(39), 56-65.
Nava-Navarro, V., Onofre-Rodríguez, D. y Baez-Hernández, F. (2017). Autoestima, violencia de pareja y conducta sexual en mujeres indígenas. Enfermería Universitaria, 14(3), 162-169. https://doi.org/10.1016/j.reu.2017.05.002
Nason-Clark, N. (2004). When terror strikes at home: the interface between religion and domestic violence. Journal for the Scientific Study of Religion, 43(3), 303-310. https://doi.org/10.1111/j.1468-5906.2004.00236.x
Ngwoke, P. (2021). Religious manipulation and domestic violence within Christian homes in Nigeria. En The International Journal of Religion and Spirituality in Society, 11(1), 121-136. https://doi.org/10.18848/2154-8633/CGP/v11i01/121-136
Nunes, A y Souza, T. (2021). Análise das vivências de violência doméstica em mulheres evangélicas pentecostais e neopentecostais. Revista da SPAGESP, 22(2), 58-72.
Oehmichen, C. (2005). Identidad, género y relaciones interétnicas. Mazahuas en la ciudad de México. UNAM.
Organización de las Naciones Unidas. (1995). Informe de la cuarta conferencia mundial sobre la mujer. https://bit.ly/3vxQM6E
Paz y Esperanza. (2014). Dentro de las cuatro paredes: evangélicos y violencia doméstica en el Perú [Resumen ejecutivo]. Paz y Esperanza Internacional.
Peace, M. (18 de junio de 2020). ¿La sumisión bíblica fomenta el abuso pecaminoso?. Biblical Counseling. https://bit.ly/41W1wIf
Reu, T. y Rosado, E. (2022). Obra social y guerra espiritual en el testimonio de un pastor guatemalteco. Revista Cultura y Religión, 16(2), 110-129. https://doi.org/10.4067/S0718-47272022000200110
Rivera, T. (2008). Mujeres indígenas americanas luchando por sus derechos. En R. Hernández y L. Suárez (Coord.), Descolonizando el feminismo: teorías y prácticas desde los márgenes (pp. 329-349). Cátedra.
Rivera Cusicanqui, S. (2010). La noción de "derecho" o las paradojas de la modernidad postcolonial: indígenas y mujeres en Bolivia. En Violencias (re) encubiertas en Bolivia (pp. 203-223). Piedra Rota.
Romero, C., Pérez, R. y Lecaros, V. (2020). Autonomías e identidades racionalizadas entre creyentes desde la religiosidad evangélica vivida: el caso limeño. Sociologias, 22(53), 64-87. https://doi.org/10.1590/15174522-96505
Scrinzi, F. (2016). Latin American migration, Evangelical Christianity and gender in Italy. Robert Schuman Centre for Advanced Studies Research Paper, (41). https://doi.org/mcd2
Segato, R. (2016). La guerra contra las mujeres. Traficantes de Sueños.
Silva, G. (2013). A violência de género no Brasil e o gemido das mulheres evangélicas. Revista Discernindo, 1(1), 131-142. https://doi.org/mcd3
Smilde, D. (1997). The fundamental unity of the conservative and revolutionary tendencies in Venezuelan Evangelicalism: the case of conjugal relations. Religion, (27), 343-359. https://doi.org/10.1006/reli.1996.0063
Solís, P. y Güémez, B. (2021). Características etno-raciales y desigualdad de oportunidades en México. Estudios Demográficos y Urbanos, 36(1), 255-289. https://doi.org/mcd4
Tarducci, M. (2001). Estudios feministas de religión: una mirada muy parcial. Cadernos Pagu, (16), 97-114. https://doi.org/10.1590/S0104-83332001000100006
Tarducci, M. (2004). Reflexiones de una feminista estudiando mujeres pentecostales. En M. Coelho, M. Grossi, C. Tavares, O. Zigelli y T. Sena (Eds.), Interdisciplinaridade em diálogos de gênero: teorias, sexualidades, religiões (pp. 231-245). Mulheres.
Turner, B. (1989). El cuerpo y la sociedad. Exploraciones en teoría social. FCE.
Vilhena, V. (2009). Pela voz das mulheres: uma análise da violência doméstica entre mulheres evangélicas atendidas no Núcleo de Defesa e Convivência da Mulher - Casa Sofia [Tesis de maestría, Universidade Metodista de São Paulo]. https://bit.ly/47yaTPx
Vuola, E. (2006). ¿Gravemente perjudicial para su salud?: religión, feminismo y sexualidad en América Latina y el Caribe. https://bit.ly/3tNnZuk
Yugueros, A. (2014). La violencia contra las mujeres: conceptos y causas. Bataria, (18), 147-159. https://doi.org/10.20932/barataria.v0i18.49
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hedilberto Aguilar de la Cruz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All works published in Revista Estudios Atacameños (ISSN on line:0718-1043) Revista Estudios Atacameños Creative Commons International 4.0 attribution (CC BY 4.0) licence.
Authors remain the owners of their work and may republish their articles elsewhere without having to request permission, as long as they indicate that the work was originally published in Revista Estudios Atacameños (ISSN on liine:0718-1043).