The feminine body as a sacred territory. An interpretation of rituality on the skin among the indigenous huastec women from Eastern Mexico

Authors

Keywords:

dress, sacred, teenek, Mother Earth, dhayemlaab, ancestral, tatoo, fertility

Abstract

The Huasteca Potosina is a region to the east of Mexico where cultures of great socio cultural relevance developed within a compound known as Mesoamerica. The purpose of this text is to develop a study of the cosmological context of the huasteco people in which such people rendered tribute to different deities, among which we will highlight the concept of Mother Earth and it´s link to fertility. For that purpose we consider different artistic ways of representation like codex, sculpure and clay pots from where we propose the feminine body was transformed in a sacred space ornamented with painting, tatoos and specific costumes that gave it a simbolic and aesthetic identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Claudia Rocha Valverde, El Colegio de San Luis, AC, San Luis Potosí, SLP México

    Programa de Historia

    profesora / investigadora

References

ÁVILA B, A. (1996). La hilandera y los gemelos. Arqueología Mexicana, 3(17), , 72.

BRENNER, A. (1983). Ídolos tras los altares.México: Domés.

ESTEVEZ, A. El cuerpo como patrimonio ¿una cuestión ética?. En Primeras Jornadas Internacionales de Ética “No matarás”, Facultad de Filosofía, Historia y Letras, Universidad del Salvador, Buenos Aires, 17, 18 y 19 de mayo del 2000. Recuperado de
www.unesco.org.uy/mab/fileadmin/shs/rediotecica/Estevez_El_cuerpo_como_patrimonio.html

DE LA FUENTE, B., y GUTIÉRREZ SOLANA, N. (1980). Escultura huasteca en piedra. México: UNAM.

JIMÉNEZ LÓPEZ, L. (1993). Cómo la luna nos enseñó a tejer. Artes de México, 19, 40.JOHANSSON KERAUDREN, P. (2012). La imagen del huasteco en el espejo de la cultura náhuatl prehispánica. Estudios de Cultura Náhuatl, 44, 65-133. Recuperado de: www.historicas.unam.mx/publicaciones/revistas/nahuatl/pdf/ecn44/910.pdf

MEADE, J. (1942). La Huasteca. Época antigua. México; Cossío.

LUJÁN PINELO, J. (2008). Feminidad, culto y cotidianidad en la Huasteca. En S. Ladrón de GUEVARA Y M. BEVERIDO (Eds.), Mujeres de antaño, presencias y omisiones (pp. 33-40). Xalapa: Museo de Antropología de Xalapa.

OCHOA, Á. (2003) “Significado de algunos nombres de deidad y de lugar sagrado entre los teenek potosinos”. Estudios de cultura maya, 33, 73-94.

ROCHA, C. (2014). Tejer el universo, el dhayemlaab, mapa cosmológico del pueblo teenek, obra en dos tomos, Historia de una prenda sagrada y Cosmografía sagrada. San Luis Potosí: El Colegio de San Luis / Gobierno del Estado de San Luis Potosí (SECULT).

RUÍZ DE LA CRUZ, P. y BAUTISTA PÉREZ, J. C. (2012). Consideraciones preliminares de los materiales cerámicos de Tamtoc. En G. Córdova Tello, E. Martínez Mora y P. Hernández (Coords.), Tamtoc. Esbozo de una antigua sociedad urbana (pp. 301-330). México: INAH.

SALAZAR LAMA, D., Martínez Mora, E. y Córdova Tello, G. (2012). Espacios sagrados en Tamtoc. El caso del monumento de La Sacerdotisa y su entorno. En G. Córdova Tello, E. Martínez Mora y P. Hernández (Coords.), Tamtoc. Esbozo de una antigua sociedad urbana (pp. 269-299). México: INAH.

SOLARES, B. (2007). Madre Terrible, La Diosa en la religión del México Antiguo. México: Anthropos / UNAM.

VÁSQUEZ ZÁRATE, S. (2008). Los peinados y los tocados como indicadores de diferenciación. En S. Ladrón de Guevara y M. Beverido (Eds.), Mujeres de antaño. Presencias y Omisiones (pp. 49-58). Xalapa: Museo de Antropología de Xalapa.

Downloads

Published

2019-01-17

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Rocha Valverde, C. (2019). The feminine body as a sacred territory. An interpretation of rituality on the skin among the indigenous huastec women from Eastern Mexico. Estudios atacameños, 59, 59-78. https://estudiosatacamenos.ucn.cl/index.php/estudios-atacamenos/article/view/671