Mapuche marital unions

Socio-familiar resistance to the imposition of a Christian model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22199/issn.0718-1043-2023-0006

Keywords:

matrimony, socialization, evangelization

Abstract

This paper offers a historical and anthropological explanation for the unwillingness demonstrated by the Mapuche people from the free lands to accept the Christian model of matrimony in the 17th century. We argue that indigenous responses and attitudes toward the sacrament were conditioned by their own notions of family, the social implications of marital union and the adaptation of Christian marriage for indigenous evangelization and peaceful relations between the parties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Pablo Larach Herrera, Universidad de Sevilla.

    Traductor en Inglés-Alemán al Español por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Cursó una licenciatura en Estudios Regionales de Latinoamérica en la Univeradida de Colonia, Alemania.  Es doctorando en Etnohistoria por la Universidad de Alcalá de Henares. Su investigación se centra en el ámbito de la historia colonial latinoamericana, la etnohistoria mapuche y latinoamericana, la historia de la iglesia y evangelización del amerindio y los estudios fronterizos.

References

Acosta, J. (s.f.). Predicación del evangelio en las indias.Biblioteca Antológica. https://bit.ly/3pSJ7gg

Barnes, M. (1992). Catechisms and Confessionarios: Distorting Mirrows of Andean Societies.En R, Dover., K, Reibold y J, McDowel (Eds.). Andean Cosmologies through time. University Press.

Bernand, C y Gruzinski, S. (1988). Los hijos del Apocalipsis: la familia en Mesoamérica y los Andes. En A, Burgière., C, Klapisch-Zuber., M, Segalen y Zonabend, F., Historie de la familia (pp. 157-209). Armand Colin.

Blanco, J.M. (1937). Historia documentada de los mártires de Elicura en la Araucanía (Chile), Sebastián de Amorrortu.

Boccara, G. (2007). Los vencedores. Historia del pueblo mapuche en la época colonial. Ocho Libros.

Certau, M. (2006) La debilidad de creer. Katz.

Chandía, A. (s.f.). Corpus lexicográfico del mapudüngun. http://www.chandia.net/corlexim/

Clastres (1981). La sociedad contra el estado. Hueders.

Concilio de Trento (1847) El Sacrosanto y Ecuménico Concilio de Trento. Traducido al idioma castellano por D. Ignacio López de Ayala, Con el texto latino corregido según la edición auténtica de Roma publicada en 1564. Barcelona

Course, M. (2011). Becoming Mapuche: Person and ritual in indigenous Chile. University of Illinois.

Crumley, C. (1995). Heterarchy and the analysis of complex societies. Archeological Papers of the American Anthropological Association, 6(1), 1-5. https://doi.org/10.1525/ap3a.1995.6.1.1

Díaz Blanco, J. (2011). El alma en la palabra. Escritos inéditos del P. Luis de Valdivia. Universidad Alberto Hurtado.

Dillehay, T. (2012). Monuments, Empires and Resistance. The araucanian polity and ritual narratives. Cambridge University.

Duby, G. (1981). El caballero, la mujer y el cura. El matrimonio en la Francia Medieval. Taurus.

Egaña A. (Ed.). (1970). Monumenta Peruana (Vol. 6). Monumenta Histórica Societatis Iesu

Estenssoro, J. (2001). El simio de Dios. Los indígenas y la iglesia frente a la evangelización del Perú, siglos XVI-XVII. Bulletin de l´Institut français d´études andines, 30(3), 455-474. https://doi.org/10.4000/bifea.6956

Faron, L. (1964). Hawks of the sun. Mapuche morality and its ritual attributes. University of Pittsburgh.

Felipe III. (1612). Provissiones y Cartas del Rey Philipe Tercero nuestro señor y del excellemtissimo Marqués de Montes Claros virrey del Peru con otros sus órdenes y decretos sobre la nueva forma que le da en la guerra y buen asiento del Reyno de Chile. Francisco del Canto. https://bit.ly/3CwHcBe

Foerster, R. (1991). Terror y Temblor frente al indio roto. Revista Cultural de Crítica, 2(3), 39-44.

Foerster, R. (2010). Acerca de los nombres de las personas (üy) entre los mapuche. Otra vuelta de tuerca. Revista Chilena de Antropología, 7(21). https://bit.ly/41GOwnT

Foucault, M. (1976). Historia de la Sexualidad. La voluntad de saber (Vol. 1). Siglo XXI.

Foucault, M. (1984). Historia de la sexualidad. El uso de los placeres (Vol. 2). Siglo XXI.

Ghirardi, I. (2009). El matrimonio, el Concilio de Trento e Hispanoamérica. Revista de Indias, 69(246), 241–272. https://doi.org/10.3989/revindias.2009.020

González, M. (2016). Los mapuche y sus otros. Persona, alteridad y sociedad en el sur de Chile. Universitaria.

González de Nájera, A. (1889) Desengaño y reparo de la guerra del Reino de Chile, donde se manifiestan las principales ventajas que en ellas tienen los indios a nuestros españoles. Imprenta Ercilla. https://bit.ly/3OOzCJJ

Goody, (2009). La evolución de la familia y el matrimonio. PUV.

Gruzinski, S. (1982). La “conquista de los cuerpos” (Cristianismo, alianza y sexualidad en el altiplano mexicano: siglo XVI), Memoria del Primer Simposio de Historia de las Mentalidades: “Familia y sexualidad en Nueva España”. FEC.

Gruzinski, S. (1991). La colonización de lo imaginario. Sociedades indígenas y occidentalización en el México Español, siglos XVI-XVIII. FCE.

Imolesis, M. (2012). Teoría y práctica de la cristianización del matrimonio en Hispanoamérica colonial [Tesis de doctorado no publicada], Universidad de Buenos Aires.

Inostroza, X. (2019). Parroquia de Belén. Población, familia y comunidad de una doctrina aimara. Altos de Arica 1763-1820. DIBAM.

Larach, P. (2021). La resistencia ontológica de los pu lob. La evangelización hispana interpretada por los mapuche de las tierras libres allende la frontera del Bío-Bío. Siglo XVII [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad de Alcalá de Henares.

Lisi, F. (1990). El tercer concilio limense y la aculturación de los indígenas sudamericanos. Universidad de Salamanca.

Loncomil, (1990). El matrimonio mapuche (mapuche küreyewün) y su manifestación en la lengua. Actas de Lengua y Literatura Mapuche 4. (pp. 277-283). Universidad de la Frontera.

Millalén, J. (2006) La sociedad mapuche prehispánica: Kimün, arqueología y etnohistoria. En P. Mariman., S, Caniuqueo., J, Millalén., y R, Levil. (Eds.) ¡…Escucha Winka…! Cuantro ensayos de historia nacional mapuche y un epílogo sobre el futuro. LOM.

Monumenta Argentina. Cartas Anuas de la provincia del Paraguay, Chile y Tucumán, de la compañía de Jesús, 1609-1614, (1927) T. XIX, Iglesia, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Investigaciones Históricas, Peuser.

Núñez de Pineda y Bascuñán, F. (2001) Cautiverio Feliz (2 Vols.). Ril.

Ovalle, A. (1646). Histórica Relación del Reino de Chile. Francisco Cavallo. https://bit.ly/3IvBCCx

Rosales, D. (1877). Historia general del Reyno de Chile. Flandes Indiano (Vol. 1). Imprenta del Mercurio. https://bit.ly/43fVRfw

Rosales, D. (1878a). Historia general del Reyno de Chile. Flandes Indiano (Vol. 2). Imprenta del Mercurio. https://bit.ly/3q1m8jc

Rosales, D. (1878b). Historia general del Reyno de Chile. Flandes Indiano (Vol. 3). Imprenta del Mercurio. https://bit.ly/3q19FMx

Rosales, D. (1991). Seis misioneros en la frontera mapuche (Del libro VI de la conquista espiritual del reino de chile). Universidad de la Frontera.

Sánchez, (2014), Sobre el rescate de cautivos y la diplomacia fronteriza en Chile, 1598-1655. Revista de Historia y Geografía, (30), 13-35. https://doi.org/10.29344/07194145.30.385

Schwartz, S. (2010). Cada uno en su ley: Salvación y tolerancia religiosa en el Atlántico Ibérico. Akal.

Valdivia, L., (1684). Arte y gramática general de la Lengva qve corre en todo el Reyno de Chil: con vn vocabulario, y confesonario. Thomás López de Haro. https://bit.ly/41ZAnlO

Valenzuela, J. (2018). El matrimonio como espacio de “desfragmentación” entre mapuche-huilliches desnaturalizados a Santiago de Chile durante la segunda mitad del siglo XVII (1669-1678). Estudios Atacameños, (58), 7-28. https://doi.org/j95j

Zavala, J. (2015). Los parlamentos hispano-mapuches: 1593-1803: Textos fundamentales. Universidad Católica de Temuco.

Zavala, J. y Dillehay, T. (2010), El “Estado de Arauco” frente a la conquista española: estructura sociopolítica y ritual de los araucanos-mapuches en los valles nahuelbutanos durante los siglos XVI y XVII. Chungará (Arica), 42(2), 433-450. https://doi.org/ftn2bq

Published

2023-06-19

Issue

Section

Historia

How to Cite

Larach Herrera, P. (2023). Mapuche marital unions: Socio-familiar resistance to the imposition of a Christian model. Estudios atacameños, 69, e5121. https://doi.org/10.22199/issn.0718-1043-2023-0006